item5

Ismakogi för att

röra sig naturligt

i vardagslivet

Ismakogi är en friskvårdsteknik för alla åldrar.

Med pyttesmå, nästan osynliga rörelser och utan ansträngning återställer metoden ordning och harmoni - och därmed välbefinnandet -  i kroppen. Den fördjupar kroppskänslan; du lär dig att känna själv om du rör dig kroppsvänligt. Ismakogi har utvecklats på 60-och 70-talet av professor Anne Seidel från Wien. Metoden bygger huvudsakligen på fasciasystemet.

Fascia är namnet på det genomgående nätverk av bindväv som både omger och späckar allting i kroppen: muskler, ben, organer mm. Till och med varje cell är omgiven av fascia. Det är faktiskt fascianätet som håller oss ihop och i balans mot tyngdkraften. Man har nyligen upptäckt att fascianockså utgör ett viktigt informationssystem i kroppen.

Under sina anatomistudier studerade Anne Seidel människors hållning och rörelser i vardagen inom och utanför Europa. Hon upptäckte att genom vissa små, till och med pyttesmå rörelser sätts en kedjereaktion i gång i musklerna och fascian  som inte bara påverkar utseendet positivt utan hela det invärtes systemet. Metoden som Anne Seidel utvecklade hjälper att återupptäcka våra medfödda rörelsemönster genom att leka med dem och på så sätt utveckla och fördjupa kroppskänslan med hjälp av föreställningsförmågan. Detta gör det möjligt att återfinna den härliga lättheten i våra dagliga rörelser som vi hade som barn, så att röra sig blir kul igen.

Vad gör ismakogi så speciell?

Till och med den minsta övningen ger återverkan i hela kroppen, inklusive de mimiska ansiktsmusklerna (ansiktslyftning!).

Ismakogi är dessutom uttryckligen avsedd för att användas i vardagen. Varje rörelse kan utföras som en ismakogirörelse. Kroppen drar på så sätt nytta av det hela dagen. Du behöver inte ta dig extra tid. Inga heller behöver du apparater eller speciella kläder.

silhouet
Logon